Vaaliteemani selkokielellä

Luonto ja ilmasto
Luonto on kaiken elämän edellytys. Luonto tarjoaa meille hyvinvointia, ruokaa, lääkkeitä ja elinkeinoja. Kun luonto voi hyvin, myös me ihmiset voimme hyvin.
Koko maailmaa uhkaa ilmastonmuutos ja luontokato. Ilmastonmuutos aiheuttaa esimerkiksi kuumuutta ja kovaa sadetta. Luontokato tarkoittaa sitä, että monet kasvit ja eläimet kuolevat. Maailmassa on paikkoja, joissa ei voi enää asua.
Ilmastonmuutos ja luontokato voidaan pysäyttää. Siihen tarvitaan yrityksiä ja kaikkia maailman ihmisiä. Yritykset haluavat toimia viisaasti. Yritykset toivovat, että myös kaikki maailman maat toimivat viisaasti.
Minä haluan, että ilmastonmuutos ja luontokato pysäytetään.
EU on tehnyt päätöksiä, jotka auttavat ilmastonmuutoksen ja luontokadon pysäyttämisessä. EU antaa rahaa valtioille ja yrityksille, jotka haluavat pysäyttää ilmastonmuutoksen ja luontokadon.
Haluan, että Suomen valtio tekee viisaita päätöksiä ja suojelee luontoa.
Green deal eli vihreä siirtymä
Luonnon monimuotoisuuden ja ilmastonmuutoksen tärkeys ymmärretään myös elinkeinoelämässä kaikkialla maailmassa. Yritykset ja tutkijat haluavat, että poliitikot tekevät sellaisia päätöksiä, joiden avulla on helpompi suojella luontoa ja torjua ilmastonmuutosta.
Suomalaiset poliitikot eivät ole kuunnelleet riittävästi yrityksiä ja tutkijoita. Monet poliitikot ajattelevat, että kaikkein tärkeintä on saada paljon rahaa. Joskus talous (raha) ja luonto ovat vastakkain. Esimerkiksi metsästä voidaan kaataa liikaa puita, että saadaan rahaa. Silloin luonto kärsii.
Suomessa täytyy myös kuunnella tutkijoita paremmin. Tutkijat ovat kertoneet, että monia asioita tehdään hyvin, mutta niitä voidaan tehdä vieläkin paremmin. Tulevaisuudessa sellaiset maat menestyvät, jotka tekevät luonnon ja ilmaston kannalta kestäviä päätöksiä.
Minä haluan, että kuuntelemme tutkijoita ja yrityksiä.
Euroopan unionissa on päätetty antaa tukea siihen, että kaikissa Euroopan maissa voidaan suojella luontoa paremmin. Yritykset voivat saada rahaa siihen, että ne muuttavat luonnon kannalta haitallista toimintaa kestävämmäksi. Myös maatalousyrittäjät, kuten maanviljelijät voivat saada rahaa siihen, että he muuttavat toimintaansa kestävämmäksi.
Minä haluan, että EU:n tukia saadaan Suomeen.
Haluan, että kestävällä tavalla toimivia yrityksiä kannustetaan.
Energia
Ilmastonmuutoksen hidastaminen ja pysäyttäminen vaativat vielä paljon tekoja. Tarvitsemme enemmän tuulivoimaa ja aurinkovoimaa sekä ydinenergiaa, että meille riittää edullista sähköä. Öljy, kivihiili, maakaasu ja turve ovat huonoja tapoja tuottaa lämpöä ja energiaa. Ne lisäävät ilmastonmuutosta ja ovat kalliita. Maailmassa halutaan näistä haitallisista energianlähteistä eroon.
Minä haluan, että Suomeen rakennetaan tuulivoimaa, aurinkovoimaa, ydinvoimaa ja keksitään uusia tapoja tuottaa energiaa.
Osaaminen
Suomessa on paljon osaamista, koska meillä on hyvä ja ilmainen koulutus. Suomessa voidaan keksiä uusia tapoja tuottaa energiaa kestävällä tavalla. EU antaa tähän työhön tukea. Jos Suomeen saadaan lisää osaamista ja uusia yrityksiä, voimme viedä osaamistamme myös maailmalle.
Minä haluan, että Suomalainen osaaminen on maailman parasta.
Turvallisuus
Ilmastonmuutos ja luontokato ovat myös uhka turvallisuudelle ja hyvinvoinnille. Monet ihmiset ovat joutuneet lähtemään pois kodistaan. Kova kuumuus, rankkasateet ja tulvat ovat lisääntyneet. Ihmiset tulevat sellaisiin maihin, joissa voi elää eli he ovat ilmastopakolaisia.
Minä haluan, että Suomi auttaa maailman ihmisiä ja muita maita.

Koulutus, hyvinvointi ja terveys
Suomi on hyvinvointivaltio. Hyvinvointivaltiolla tarkoitetaan sitä, että ihmisistä pidetään huolta. Suomessa palvelut ovat ilmaisia tai maksavat vähän. Jos ihminen on köyhä, antaa valtio rahaa. Suomessa kaikki ihmiset ovat tärkeitä.
Minä haluan, että Suomessa myös tulevaisuudessa kaikki ihmiset ovat yhtä tärkeitä.
Minä haluan, että Suomi on aina hyvinvointivaltio.
Haluan, että Suomessa on hyvä elää.
Suomessa asiat ovat hyvin verrattuna moneen muuhun maahan. Meillä ihmiset pääsevät vaikuttamaan päätöksiin ja heitä kuunnellaan. Joskus ihmisiä kuunnellaan kuitenkin liian vähän.
Politiikan kieli voi myös olla vaikeaa ymmärtää.
Minun mielestäni on tärkeää, että kaikki pääsevät osallistumaan päätöksentekoon ja ymmärtävät mistä puhutaan. Siksi minä halusin kirjoittaa omia ajatuksiani ymmärrettävästi.
Koulutus
Suomessa lapset pääsevät varhaiskasvatukseen ja kouluun. Koulu on ilmainen. Varhaiskasvatukseen pääsee jokainen lapsi, joka on 1-6 vuotta vanha. Varhaiskasvatus on ilmaista perheille, joilla on vähän tuloja.
Lapset käyvät koulussa siihen asti, että he täyttävät 18 vuotta. Jokainen nuori voi saada Suomessa ammatin. Yliopisto ja ammattikorkeakoulu ovat myös ilmaisia. Opiskelija saa rahaa, että voi opiskella.
Minä haluan, että Suomessa on tarpeeksi opettajia.
Haluan, että kaikki lapset ja nuoret oppivat ja ovat onnellisia.
Koulutuksen rahoitus
Koulutuksen rahoitus ei riitä ja meillä on liian vähän opettajia. Moni opettaja on väsynyt ja haluaa vaihtaa toisenlaisiin töihin. Päiväkodeissa ja kouluissa on myös suuret ryhmät. Yhdellä opettajalla ei ole aina riittävästi aikaa opettaa niitä lapsia, jotka tarvitsevat enemmän tukea.
Päiväkodeissa eli varhaiskasvatuksessa tilanne on mennyt huonommaksi. Opettajien ja hoitajien palkka on pieni, eikä opettajia kouluteta riittävästi. Opettajilla on liian paljon töitä, eivätkä he ehdi leikkimään lasten kanssa riittävästi.
Joskus varhaiskasvatuksessa on liian paljon lapsia ja liian vähän aikuisia. Suomessa on laki, jossa kerrotaan kuinka monta lasta yhden aikuisen hoidettavana saa olla, mutta lakia täytyy korjata.
Aikuisia täytyy olla jokaisena päivän hetkenä riittävästi.
Leikki
Leikki on lapselle tärkeää. Kun lapsi leikkii, hän oppii kärsivällisyyttä ja sitä, kuinka toisten ihmisten kanssa ollaan. Leikki auttaa lasta oppimaan, kuinka ongelmia ratkaistaan. Leikki auttaa lasta myös ymmärtämään omia tunteitaan ja toisten tunteita.
Jos lapsi ei saa leikkiä riittävästi, on myös koulussa vaikeampaa olla ja oppia.
Erityinen tuki
Kouluissa opettajat ovat huomanneet, että monella oppilaalla on enemmän ongelmia kuin aikaisemmin. Joidenkin oppilaiden on vaikea keskittyä ja oppia. Jotkut oppilaat tarvitsevat erityistä tukea, jota antaa erityisopettaja. Koska erityisopettajia ei ole tarpeeksi, on opettajilla liikaa töitä. Opettajien aika ei aina riitä opettamaan kaikkia oppilaita.
Koulujen ryhmäkokoja täytyy pienentää, että opettajan aika riittää kaikille.
Kokouksia ja paperitöitä täytyy vähentää.
Kouluihin tarvitaan lisää oppitunteja joka viikolle, että oppilaat ehtivät oppia kaikki asiat. Kun oppilaita on vähemmän ja oppitunteja enemmän, ei koulussa ole niin kova kiire.
Terveys
Suomessa pääsee lääkärille tai sairaanhoitajalle, jos sairastuu. Ihmisellä ei tarvitse olla vakuutusta. Jokainen Suomessa asuva ihminen pääsee sairaalaan.
Minä haluan, että Suomessa on tarpeeksi lääkäreitä, sairaanhoitajia ja sairaaloita.
Haluan, että jokainen ihminen pääsee hoitoon ja saa apua.
Haluan, että ihmiset voivat mennä yksityiselle lääkärille, jos haluavat. Minun mielestäni valtion täytyy antaa siihen tukea.
Mielenterveys
Joskus ihmisen mieli voi särkyä. Korona-aikana moni ihminen joutui viettämään paljon aikaa yksin. Se lisäsi masennusta ja uupumusta.
Haluan, että Suomessa saa tulevaisuudessa helpommin apua myös mielen pulmiin.
Ikääntyvät ihmiset
Suomessa on paljon vanhoja eli ikääntyviä ihmisiä. Ikääntyvät ihmiset eivät enää tee töitä. Heistä pitää huolehtia.
Haluan, että ikääntyvillä ihmisillä on riittävästi sellaisia palveluja, joita he tarvitsevat.
Eutanasia
Joskus ihminen sairastuu niin vakavasti, että hän ei voi enää parantua.
Haluan, että näiden ihmisten hoitoa parannetaan siten, että heillä on hyvä olla.
Osa vakavasti sairastuneista ihmisistä ei halua enää elää.
Haluan, että he saavat apua kuolemaan myös Suomessa, jos itse sitä pyytävät.
Hyvinvointi
Hyvinvoiva ihminen on onnellinen. Hän pystyy tekemään työtä, opiskelemaan ja elämään sellaista elämää, kuin itse haluaa. Hyvinvointi tarkoittaa ihmisille erilaisia asioita.
Minä ajattelen, että kulttuuri, liikunta ja erilaiset harrastukset lisäävät ihmisten hyvinvointia.
Kulttuuri ja liikunta
Suomessa on paljon kirjastoja, kulttuuria ja liikuntapaikkoja, joissa voi urheilla ilmaiseksi. Ihmiset voivat lainata kirjastosta kirjoja ja erilaisia asioita. Kirjastoihin saa mennä jokainen. Kulttuuria ovat esimerkiksi teatteri ja konsertit. Liikuntapaikkoja ovat esimerkiksi jalkapallokentät, hiihtoladut ja liikuntapuistot.
Kulttuuri ja liikunta auttavat ihmisiä voimaan hyvin. Kun ihminen voi hyvin, hän on terveempi.
Minä haluan, että meillä on kirjastoja, kulttuuria ja liikuntapaikkoja jokaisessa kaupungissa.
Haluan, että kaikki ihmiset liikkuvat enemmän.
Haluan, että kulttuuria on kaikille ihmisille.
Turvallisuus
Suomi on turvallinen maa. Turvallisuus lisää myös hyvinvointia.
Haluan, että Suomi liittyy Natoon ja tekee yhteistyötä muiden maiden kanssa.
Me osaamme ja haluamme puolustaa maatamme. Suomessa kaikki miehet käyvät armeijan. Naiset saavat myös mennä armeijaan, jos haluavat.
Minä haluan, että kaikki ihmiset menevät armeijaan.
Haluan, että Suomessa on tasa-arvoinen asevelvollisuus.
Me osaamme puolustaa myös sähköverkkoamme ja digitaalista ympäristöämme. Tätä kutsutaan kyberturvallisuudeksi.
Haluan, että meillä on tulevaisuudessa vieläkin parempi kyberturvallisuus.

Talous
Hyvinvointivaltiossa melkein kaikki palvelut maksetaan veroilla. Veroja saadaan työtä tekevien ihmisten palkasta ja asioista, joita ihmiset ostavat. Yritykset maksavat myös veroja. Verorahoilla maksettavat palvelut ovat kaikille samanlaiset.
Suomessa on liian vähän aikuisia ihmisiä, jotka käyvät töissä ja maksavat veroja. Meillä ei ole tarpeeksi rahaa palveluihin. Suomen valtio on ottanut velkaa. Velka on kallista ja siksi sitä ei kannata ottaa.
Rahaa saadaan lisää, kun ihmiset menevät töihin ja maksavat veroja. Suomeen tarvitaan lisää ihmisiä muista maista. Suomeen tarvitaan myös uusia yrityksiä, että ihmisille riittää työpaikkoja.
Minä haluan, että Suomi ei ota liikaa velkaa.
Minä haluan, että Suomeen on helppo tulla töihin.
Minä haluan, että Suomeen tulee uusia yrityksiä.
Yritykset saavat valtiolta apua, jota kutsutaan yritystueksi. Joskus yritystuki on huono ja maksaa paljon. Yritystukia pitää korjata. Silloin jää enemmän rahaa palveluiden järjestämiseen, eikä valtion tarvitse ottaa velkaa.
Joskus palvelut on hoidettu huonosti ja ne ovat kalliita. Palveluita pitää korjata. Hyvät palvelut auttavat ihmisiä.
Minä haluan, että huonoja yritystukia ei makseta.
Suomessa on paljon koulutettuja ihmisiä ja yrityksiä. Suomi voi saada EU:lta rahaa niille yrityksille, jotka auttavat pysäyttämään ilmastonmuutoksen ja luontokadon. Ihmiset saavat näistä yrityksistä töitä ja Suomi saa rahaa.
Haluan, että suomalaiset yritykset auttavat pysäyttämään ilmastonmuutoksen ja luontokadon.